Hundesyge/Hvalpesyge

I øjeblikket raser der en hvalpesyge epidemi i minkfarme i Jylland. Så kan du spørge dig selv: hvorfor skal jeg interessere mig for det som hundeejer?

Det er der en god grund til. Det virus der giver hvalpesyge hos mink er det samme som der giver hundesyge hos hunde (og ”sælpest” hos sæler).

Smitten kan ske på mange måder. Den mest almindelige måde er indånding af luftbårne

viruspartikler, men også afføring, spyt og flåd fra øjne og næse fra smittede dyr kan overføre sygdommen.

Virus angriber i første omgang slimhinderne og går derefter videre til lymfekirtlerne. Hvis hunden ikke er i stand til at modstå angrebet breder virus sig til tarmsystem, luftveje, øjne, hud og hjerneceller.

Symptomerne minder i starten om mange andre mindre alvorlige sygdomme. Hunden kan være nedstemt, få feber, appetitløshed, diarré og opkastning. Derefter begynder symptomerne at blive mere og mere specifikke for hundesyge: en meget rød slimhindebetændelse i øjnene samtidig med en meget høj feber (40o C), udflåd fra øjne og næse. Hoste og lungebetændelse er nogle af de mulige efterfølgende symptomer. Hvis hunden overlever dette stadium kan virusen sætte sig i hjernen og give kramper i benene, lammelser, kramper i ansigtsmuskler, rystelser i hovedet og kroppen osv.

Senere kan der desuden komme en anden meget karakterisktisk forandring: trædepuderne kan blive meget hårde og fortykkede. Hvalpe der er blevet smittede kan desuden få misdannede og misfarvede tænder.

Dør smittede hunde?: man regner med at ca. 50% af de smittede hunde dør, tallet er dog højre hvis smitten har sat sig i hjernen.

Hvilke hunde bliver smittede: Uvaccinerede hunde ( i alle aldre), hvalpe og hunde i stresssituationer, der smittes med hundesygevirus, er mest udsat for at udvikle sygdomme. Vaccinerede hunde kan også smittes, hvis de udsættes for meget voldsom smitte eller hvis de er svækkede af anden grund (fx alvorlig sygdom). Vaccinerede hunde der smittes vil typisk have et meget mildere sygdomsforløb med meget mindre risiko for at dø.

Hvad kan man gøre selv: tjekke hundens vaccinationer, hvis hunden er regelmæssigt

vaccineret mod hundesyge vil den være godt beskyttet mod hundesyge. Er det mere end 2 år siden at hunden er blevet vaccineret vil jeg anbefalde at den bliver genvaccineret.

Hold hunden væk fra minkfarme. Der er ingen grund til frivilligt med hund at opholde sig tæt på minkfarme i øjeblikket.